събота, 10 юли 2010 г.

История на великата италианска марка Maserati - part I

Maserati е производител на италиански луксозни автомобили. Началото на марката се смята за 1 декември 1914 г. създадена в град Bologna. 
Сега седалището на компанията се намира в Modena, а емблемата на компанията е тризъбец. Maserati е собственост на големия италиански производител на автомобили Fiat от 1993 г. до сега. Вътре във Fiat Group, Maserati първоначално бе свързан с Ferrari, но наскоро стана част от спортната секция на групата, включваща Alfa Romeo.

Братята Maserati Alfieri, Bindo, Carlo, Ettore и Ernesto се занимават с автомобили от началото на 20-ти век. Alfieri , Bindo и Ernesto построяват 2 -литров Grand Prix автомобил за Diatto. През 1926 г. Diatto спира производството на състезателни коли, което води до създаването на първото Maserati и основаването на марката Maserati. Едно от първите Maserati, е в резултат на Alfieri, който спечели през 1926 Targa Florio. Maserati започва да произвежда автомобили с 4, 6, 8 и 16 цилиндъра. Художник на име Мario, е смята, че е разработил логото на компанията – емблемата тризъбец, въз основа на един от фонтаните Fontana del Nettuno, Bologna . Alfieri Maserati умира през 1932 г., а тримата останали братя, Bindo, Еrnesto и Еttore, запазват фирмата и започват изграждане на леки автомобили, които печелят състезания.

През 1937 г. , останалите братя  Maserati продават своите дялове в дружеството на Adolfo Orsi  семейство, които през 1940 г. премества седалището на компанията в родния си град Modena, където остава и до днес. Братята продължават с инженерната си роля в компанията. Състезателните успехи продължават, дори и срещу гигантите при немски надбягвания, Auto Union и Mercedes. През 1939 г. модела Maserati 8CTF спечели Indianapolis 500 и повтори подвига си на следващата година.
Maserati 8CTF
Но Втората световна война се намесва и Maserati изоставя автомобилите и започва да произвежда компоненти за италианските военни. През това време, Maserati работи в жестока конкуренция за изграждане на градска кола V16 за Benito Mussolini преди Ferry Porsche от Volkswagen да построи такава кола за Adolf Hitler.  Това не се е получило и плановете са били бракувани. След като мира е възстановен, Maserati връща производството на автомобили, а Maserati A6 серия се е представила добре в следвоенната състезателна сцена.
Maserati A6
Повечето хора вече обичат екипа на Maserati. Alberto Massimino  стар инженер Fiat, Alfa Romeo и Ferrari с опит ръководи проектирането на всички състезателни модели за следващите десет години. Към него се присъединяват и инженерите Giulio Alfieri, Vittorio Bellentani и Gioacchino Colombo.  Фокусът е върху най-добрите двигатели и шасита за успех със състезателните коли. Тези нови проекти са последните от братятя Maserati, който след 10- години работа договорът им с Orsi е изтекъл, след това образуват компанията O.S.C.A.. Новият екип на Maserati работи по няколко проекта: 4CLT, на A6 серията, 8CLT, И основно за бъдещия успех на компанията с A6GCM.
Известният Аржентински шофьор Juan-Manuel Fangio се състезава за Maserati в продължение на няколко години през 1950-те , създавайки редица зашеметяващи победи, включително е спечелил световната купа през 1957 г. с Maserati 250F успоредно Toulo de Graffenried, Louis Chiron, Prince Bira, Enrico Platé и няколко други. Други проекти за състезанията през 1950-те са 200S, 300s  карани от няколко известни пилоти, сред които е и Benoit Musy, 350S, и 450S, Последвани през 1961 г. от известния Tipo 61.
Maserati 250F
Maserati Tipo 61
Maserati се оттегля от производството на състезателни автомобили поради катастрофата с  Guidizzolo през 1957 г., въпреки че продължават да се изграждат подобни автомобили. След 1957 г., Maserati се фокусира предимно върху пътни автомобили и главния инженер Giulio Alfieri е построил 6-цилиндров 3500 2 +2 купе, което използва алуминиево тяло на Carrozzeria Touring Superleggera, подобен дизайн се използва и за малкообемния V8 5000. Следваща разработка на компанията е Vignale Sebring, представена през 1962 г.,  Mistral Coupé през 1963 г. и Spider през 1964 г. проектиран от Pietro Frua. Също така през 1963 г. компанията изработва първия четириврат автомобил носещ наименованието Quattroporte, проектиран от Frua. Двуместното купе Ghibli бе произведен през 1967 г., последвано от кабриолет през 1969 година.

Maserati Ghibli 1967
 Maserati Quattroporte 1967

1 коментар: