неделя, 17 октомври 2010 г.

Интервю: Patrik Palovaara, главен дизайнер на Volvo Trucks

 
Патрик Паловаара (Patrik Palovaara) - старши дизайнер на Volvo Trucks, по думите му, най-добрите световни производители на камиони! Работи в Гьотеборг и е автор на дизайна на камионите Volvo нова серия FMX.
 

Патрик завършва Umea Institute of Design, получил е бакалавърска степен в специалност промишлен дизайн (1997 - 2000) и магистърска степен в областта на транспортния дизайн (2000 - 2002 г.). От 2002 до 2007-ра е работил по различни проекти, вариращи от потребителски стоки за тежка строителна техника, компанията Nya Perspektiv Design, който през 2003 г. е преименуван на Epsilon Perspectives Design. През 2007 г. Патрик се присъединява към дизайнерският отдел на Volvo Trucks, където работи в момента.


Патрик, моля, уведомете ни малко за себе си. Когато започнете да проектирате камиони и автомобили като цяло, защо избирате този път?
 
Започнах кариерата си преди 8 години, завършил съм Umea Institute of Design в северната част на Швеция. Аз съм от творческо семейството и за мен това беше много интересно да потърся себе си в съответната област.

Кои автомобили ти харесват? Имате ли любим сериен автомобил и обичани концепции?
По принцип, предпочитам автомобили клас "А", те все пак изглеждат по-живи и притежават съвременен дизайн. Малките коли имат право да бъдат по-дръзки, те по-добре проследяват тенденциите в дизайна. В известен смисъл, те може да се наречат потребителски. Моя любим произвеждан автомобили е Audi A5 Sportback. Друго нещо, винаги съм бил голям фен на концептуалните автомобили на Renault. Въпреки че по принцип чужди не фаворизиране.
 
  

Какъв транспорт използвате до офиса и какъв е вашият собствен автомобил?

Опитвам се възможно най-често да използвам автомобил под наем. Иначе имам един автомобил - VW Golf'07.

Какъв е Вашият основен източник на вдъхновение?

Произведения на колеги дизайнери, но това зависи от студиото. В по-голямата част Аз се вдъхновявам от просто талантливи хора, независимо от тяхната професия. Това би могло да бъде страхотен художник-аниматор или рекламен билборд, това няма значение.

Какво слушате? Има ли музиката влияение на творческия процес?

Слушам всичко: рок, поп, класическа музика. В момента слушам много от електронни денс музиката. Това ми помага да се поддържа мозъка в едно хармонично състояние.

Мислил ли си да опиташ в други области на проектирането, без транспорта?
Работил съм като проектант в различни области: от създаването на потребителски продукти, до проектиране на тежка строителна техника. Този опит ме научи да се вземе предвид технологичното развитие и да вслушате внимателно към нуждите и тенденциите на пазара.

Как прекарвате почивните дни?

Ходя на фитнес, прекарва времето със семейството и приятелите си.

Какво мислите, е по различно от създаването на скъпи луксозни предмети от дизайна на масовото производство? Какво е по-важно / трудно?
Най-очевидната разлика е, разбира се, цената на продукта, т.е. в размер на парите, изразходвани за материали, оборудване / тапицерия, и т.н. Със създаването на масов продукт е важно да се подходи с разбиране за глобалните пазарни възможности. За луксозните продукти, които често са създадени с цел насърчаване марка, пазарен успех не е толкова важно. Предизвикателството пред създателите на този продукт за масово производство, е да се намери най-подходящите решения с ограничени ресурси. Труден е този бизнес!
 

Смятате ли, че дизайна е изкуство, наука, занаят или нещо друго?

Дизайнът е изкуството на създаване на функционален продукт, който взаимодейства с потребителите на емоционално и рационално ниво.

Какви три качества смятате, че са в основата на външната повърхност на всяко превозно средство, за автомобил, камион или мотоциклет? Вашият формула за успеха на визуален ефект?

Интересни характеристики, добри пропорции и внимание към детайла.

Необходимо ли е вашето мнение за съвременните автомобилни дизайнери да имат техническо-инженерно образование?

Дизайнерите са много важни за да бъде един продукт обоснован от инженерна гледна точка: в този процес често трябва да убедите инженерите в зрението ви. А когато сте в състояние да говорите с тях на един език, това е страхотно да направят живота по-лесен. 
 

Как автомобилното производство ще се промени, след световната финансова криза? Може ли да производството и автодизайна да станат по-зелени, ще се грижат повече за природата?

Вярвам, че кризата е създала почистване на самия пазар, който има нужда. Освен амбицията професионалната автомобилна индустрия получи отрезвяване от сътресението. Днес е важно ясно да се разбират нуждите на пазара, а не просто да се направи нещо на машината, както беше по-рано.
Вярвам, че автомобилната индустрия трябва да бъде в челните редици на най-новите екологични тенденции, но същевременно е отворена за технологичния напредък и повишаване на възможностите на превозни средства.

Смятате ли, че всички съществени промени можем да очакваме в автомобилния дизайн в близко бъдеще?

Ние трябва да променим възприятието ни за кола като обект, разширяване на собственика му, в полза на функционалността на автомобила, което е основно средство за преминаване от точка А до точка Б. 
 

Какво ще кажете за ролята на иновациите и научните изследвания в дизайна?
Всичко зависи от проекта, но тъй като дизайнера може да види възможностите на всичко, той може да се превърне в малък пионер.

Как бихте описали такова нещо като известен шведски дизайн?

Шведски образователни програми за дизайнери се основава на три стълба: разбиране на нуждите на клиента, намирането на решения на различни проблеми и функционалност. Тези принципи са се развили исторически, повлияно е и географското положение на страната ни и са част от наследството на шведите. Сезоните по нашите географски ширини са с ясни граници, това ни принуждава да измисляме нещата прости и функционални.
 

За съжаление за нашата публика дизайна на търговски превозни средства (за разлика от дизайна на леките автомобили), а този е малко тема табу - много малко хора са заинтересовани да се разработват камиони. Какво според вас е основната разлика между дизайн на леки и товарни автомобили, отваря работа на търговски превозни средства на нови хоризонти или обратното е просто огромно количество допълнителни технически ограничения?

Основната разлика е, че колата е преди всичко работен инструмент, който е част от сложна система, в логистика, сервизно обслужване и т.н. Тук са много ограничения и правила. Но мнението на типичен собственик на търговски превозни средства са се променили. Днес в Европа и шофьори на камиони и собственици на фирми от транспортния бизнес са добре запознати с модерния дизайн, те имат високи изисквания към продуктите, които не са ограничени само от рационални фактори. Бих казал, че процесът на създаване на търговски и пътнически модели са много сходни, но в случай на търговски превозни средства, потребителят е включен в този процес в много по-голяма степен.
 

Какво можеш да ни кажеш за работата на Volvo FMX, има ли специален дизайн и в екстериора? Какво донесе този нов модел в цялостния стил на камионите Volvo?

Ако говорим за дизайн, най-сериозната промяна е докоснала долната лента предната част на кабината, която беше увеличена. Това е благодарение на това, че няма органичение към общата дължина на камиона. Ние бяхме в състояние да интегрираме теглича в централната част на автомобила, като по този начин не само увеличаваме визуалните компоненти, но и подобряваме функционалноста. Новият дизайн на предната част на този камион води по размери в сравнение със стандартните FM камион серия.
 

Както е известно Renault Trucks е собственост на Volvo Group. Във връзка с това дали си във връзка с дизайнерското студио на Renault Trucks, ако да, как? Имали ли сте някога съвместни проекти, или може би между проектния отдели на камиони Volvo и Renault, както се случва в някои други компании, има известна конкуренция? Има ли общ проблем за студиата на двете компании?

Имаме маса на съвместни проекти за развитие, като например различни компоненти и така нататък. Като част от проекта, ние оставаме независими студия, без да се засягат взаимно работата на другата. В крайна сметка, марката продължават да се конкурират и работим за да може да се повлияе на стратегията на тези две марки. Просто това е последвано от директора по дизайна - Айна Нильссон (Aina Nilsson).. Тя успява да разработва различни стратегии за всички марки на Volvo.
 

Колко души работят във вашия отдел? Разпределят работата между вас?
В момента има около 50 души в студиото. Занимаваме се с всичко от проектиране, прототипиране и моделиране на повърхността, проектиране и изготвяне на проекта за управление.

Какво можете да кажете за "китайското явление" - като проектант как европейците се отнасят до проектирането на тези автомобили и какви са прогнозите за автомобилната индустрия в Китай?

Нови и нововъзникващи пазари винаги са интересни. Те поставят пред нас, Западните дизайнери, новите предизвикателства и дават възможност да се запознаят с особеностите на тези пазари. Разработване на нови пазари е част от развитието, но по него с този процес се отразява на работата на дизайнера. Тя ни помага да поставим целия си опит и да създадем и пуснем на пазара успешни продукти.

Какъв съвет бихте дали на нашите читатели (които са предимно студенти от цял свят), за да им помогнете да развиват ефективните си дизайнерски умения?

Практика, практика, практика! Това, че ще направят перфектни уменията си. Уверете се, че другите правят експерементиране, копиране, заем, хитро крадете идеи. Работете с чуждите добри идеи и ги превръщайте в нещо ново, да се чувствате как израствате. Продължавайте в същия дух. Усилената работа винаги се възнаграждава!

Няма коментари:

Публикуване на коментар